ActiveCampaign automatisering triggers uitgelegd
Na het schrijven van ons blog waar alle automatisering acties uitgelegd werden kregen we veel vragen hoe het nou zat met triggers. Daarom doen we het nog een keer op nieuw en worden hier alle automatisering triggers in ActiveCampaign uitgelegd.
Wat is een start trigger?
Laten we bij het begin beginnen, en de vraag, wat is een start trigger beantwoorden. Een start trigger is een actie die een contact uitvoert waardoor een automatisering start. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld maar dat is het echt niet.
Wanneer een contact een formulier invult bijvoorbeeld om je gratis weggever te ontvangen. Dan is de actie “invullen van formulier” de start trigger.
Op deze manier heeft ActiveCampaign maar liefst 22 verschillende start triggers. En die gaan we nu stuk voor stuk bespreken. Veel lees plezier!
E-commerce triggers
Dit zijn de triggers die onmisbaar zijn voor je online winkel. Van het opzetten van abandoned cart automatiseringen, tot het starten van lead scoring automatiseringen. Dit zijn triggers die een must zijn voor e-commerce ondernemers.
Website pagina bezocht: Deze trigger geeft je heel veel mogelijkheden als je een webwinkel hebt. Je zou bijvoorbeeld een automatisering kunnen starten wanneer een contact meerder malen een webpagina’s bezoekt van een specifieke productcategorie. Of wanneer een contact al een paar keer op de prijspagina is geweest maar nog geen aankoop heeft gedaan. Met deze trigger kun je heel gericht informatie sturen aan contacten die daar naar op zoek zijn.
Doel bereikt: In het blog over de automatisering acties hebben we al gezegd dat we groot fan zijn van de doel actie. En dat is niet anders voor de trigger die er bij hoort. Zodra een contact het gestelde doel heeft bereikt kun je met deze trigger een automatisering starten. Denk hierbij aan een aankoop van een product waar je achteraf extra informatie over wilt toesturen, of een up-sell wilt doen. Met deze trigger is dat mogelijk.
Maakt een aankoop: Voor de webwinkel eigenaren is dit een vaak gebruikte start trigger. Zodra er een aankoop in het systeem word geregistreerd start er met deze trigger een automatisering.
Verlaten winkelwagen: De welbekende abandond cart automatisering. Dit is de trigger in ActiveCampaign die dat mogelijk maakt. Voor webwinkels een onmisbare start trigger. Zeker als je bedenkt dat ongeveer 70% van de gevulde winkelmandjes niet word afgerekend.
Score veranderd: Met deze trigger kun je een automatisering starten wanneer er een score verandering plaatsvind. Als een ingestelde score over of onder een vooraf bepaalde waarde komt start je hiermee een automatisering.
Deal stadium veranderd: Nu komen we meer in het online ondernemen waar sales bij betrokken is. In het CRM-gedeelte van ActiveCampaign kun je sales pipelines opzetten. Deze trigger start een automatisering wanneer een deal van een contact naar een volgend stadium verplaatst word. Uiteraard kun je bepalen voor welke pipeline dit geld. Maar ook of de trigger activeert voor elke stadium verandering, of alleen voor een specifieke verandering.
De status van de deal veranderd: Je kunt een deal winnen of verliezen, zoals met alles in het leven eigenlijk. Met deze trigger kun je een automatisering starten wanneer een van deze gebeurtenissen plaatsvind.
Email en bericht triggers
Dit zijn de echt e-mail marketing triggers. Bij deze triggers gaat het allemaal om wat een contact met een email doet, welke linken er geklikt worden en of emails gedeeld en doorgestuurd worden.
Schrijft zich in voor een lijst: Binnen ActiveCampaign heb je lijsten waar je contacten aan toevoegt. Deze trigger word geactiveerd wanneer een contact aan een specifieke lijst toegevoegd word. Met deze trigger kun je bijvoorbeeld een nieuwe aanmelding op je nieuwsbrief lijst een welkomst email sturen.
Schrijft zich uit voor een lijst: Dit is natuurlijk de tegenovergestelde actie van hier boven. Contacten die uitgeschreven worden kunnen met deze trigger in een automatisering terecht komen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om contacten die zich uitschrijven ook uit je facebook audience te halen.
Een e-mail opent/leest: ActiveCampaign meet alles wat een contact doet met emails. Zo word er ook geregistreerd of een e-mail is geopend. En met deze informatie kun je vervolgens weer een automatisering starten met behulp van deze trigger. Wat hier vaak mee gebeurt, is engagement scoring (bijhouden hoe betrokken contacten zijn bij je mailing). LET OP! Het openen van een email word gemeten door een pixel (lees heel klein plaatje) in de e-mail. Als de e-amil provider van het contact plaatjes niet opent, word ook deze pixel niet geopend. Dit is dus niet 100% waterdicht.
Klikt op een link in een email: Met deze trigger kun je een automatisering starten als een contact op een link of button in je email klikt. Je kunt dit zo instellen dat deze trigger geactiveerd word als er op een link in een van je mails word geklikt. Of als het om een link in een specifieke e-mail gaat. En zelfs wanneer er op een specifieke link in een specifieke e-mail geklikt word. Deze trigger kan goed gebruikt worden om interesse tags aan contacten toe te voegen. Maar kan ook gebruikt worden om opvolg automatiseringen te starten, bijvoorbeeld als er via een button om meer informatie gevraagd word.
Website pagina bezocht: ActiveCampaign meet meer dan alleen activiteit op e-mail gebied. Als je website tracking installeert worden ook de websiteactiviteit van contacten gemeten. En hiermee kun je uiteraard een automatisering starten. Met deze trigger start je een automatisering wanneer een contact op een website pagina is geweest. Dit kun je zo precies aangeven als je wilt, je gehele website, een categorie pagina of een enkele websitepagina. Deze trigger is heel goed in te zetten om lead scoring bij te houden van websiteactiviteit.
Deelt een email: Deze trigger activeert wanneer iemand de inhoud van jouw e-mail deelt op een van de bekende socialmedia sites.
Een email doorstuurt: Met deze trigger kun je een automatisering starten wanneer iemand een e-mail doorstuurt. Hiermee zou je een bijvoorbeeld een promotieactie kunnen starten waarmee contacten die e-mails doorsturen een beloning ontvangen. Heel handig om goedkoop een groter publiek te bereiken.
Een e-mail beantwoord: En deze laatste in het rijtje met e-mail triggers, start een automatisering wanneer een contact regeert op een email. Stuur bijvoorbeeld een automatische reactie terug dat zijn vraag in behandeling is.
Verkoop en CRM triggers
Dit zijn de triggers voor de verkopers onder ons. Hiermee kan een perfecte verbinding gemaakt tussen de marketing- en verkoop-afdeling. Leads worden aan de marketing kant gescoord en wanneer ze voldoende opgewarmd zijn gaan ze door naar de sales mensen.
Gebeurtenis word geregistreerd: Naast websitepagina bezoeken heb je ook de mogelijkheid om gebeurtenissen (events) te meten. Met een gebeurtenis kun je van alles volgen, maar een paar van de meest gebruikte zijn button kliks en scrolldiepte. Als je gebeurtenissen ingesteld hebt, kun je na het registreren van zo’n gebeurtenis met deze trigger een automatisering starten. Bijvoorbeeld wanneer iemand op een belangrijke button op je website klikt, met deze trigger kan er dan direct een e-mail sequentie op gestart worden.
Tag is toegevoegd: Dit zou best wel eens een van de meest gebruikte start triggers kunnen zijn. Wanneer een tag word toegevoegd aan een contact start de automatisering.
Tag is verwijderd: En ook direct de tegenhanger. Ook wanneer er een tag verwijderd word kan er met deze trigger een automatisering gestart worden.
Veldverandering: Deze trigger activeert wanneer er een contactveld veranderd. De trigger kan zo ingesteld worden dat er een specifieke vooraf bepaalde waarde in het contactveld moet komen te staan, of dat hij activeert op elke verandering. We zijn groot fan van deze trigger en binnen ActiveCampaign Manager gebruiken we hem dan ook regelmatig.
Doel bereikt: We hebben het eerder in dit blog al genoemd maar nog even kort dan. Deze trigger start een automatisering wanneer een contact een vooraf bepaald doel heeft bereikt
Datum gebaseerd: Met deze trigger kun je automatiseren starten op basis van datum. Je kunt hiermee op een vaste datum of een bepaalde tijd voor of na een datum een mailing uitsturen. De trigger wordt vaak gebruikt om jubilea zoals verjaardagen aandacht te geven. Maar kan ook heel goed ingezet worden om contractmanagement zaken op te pakken.
Maak een aankoop: Deze trigger is natuurlijk net al besproken maar we willen graag nog even benadrukken hoe belangrijk deze trigger is voor online ondernemers.
Verlaat winkelwagen: Hoe belangrijk de voorgaande trigger ook is, deze is nog 10x zo belangrijk. Zeker als je nagaat hoeveel winkelwagens er vol achtergelaten worden. En hoeveel hiervan (tot wel 30%) met een paar e-mails teruggewonnen kan worden.
Score veranderd: Zoals eerder in het blog al genoemd is, start deze trigger een automatisering bij een score verandering.
Voer een pipeline in: Wanneer een contact met een deal aan een sales pipeline is toegevoegd zorgt deze trigger er voor dat je een automatisering kunt starten.
Deal stadium veranderd: Zoals al eerder in dit blog genoemd is start deze trigger een automatisering wanneer een deal van een contact naar een volgend stadium verplaatst word.
De status van de deal veranderd: Bij winst of verlies van een deal kan met deze trigger een automatisering gestart worden.
Internet eigenschap triggers
Tot slot komen we bij de web gebaseerde triggers. Hiermee kun je allerlei automatiseringen starten wanneer er iets op je website gebeurt. Van een ingevuld formulier tot een webpagina bezoek.
Een formulier invult: Zodra een (nieuw) contact het formulier invult dat jij gekoppeld hebt aan deze start trigger zal een automatisering starten. Als een contact jou aanmeld formulier voor een webinar of event invult bijvoorbeeld, kun je direct een automatisering starten om hem of haar van alle nodige informatie te voorzien.
Klikt op een link in een email: Zoals eerder in dit blog al verteld is kan deze trigger een automatisering starten als een contact op een link of button in je email klikt.
Website pagina bezocht: Zoals hierboven al genoemd is, start je met deze trigger een automatisering wanneer een contact op een website pagina is geweest.
RSS gebaseerd: Weet je wat een RSS feed is? Hiermee kun je op de hoogte blijven van updates, bijvoorbeeld het laatste nieuws. In ActiveCampaign kun je dit heel goed gebruiken om bijvoorbeeld je nieuwste blogs te promoten bij je contacten. Je koppelt je blogpagina, en elke keer dat je een nieuw blog uitbrengt, word dit met deze trigger automatisch aan je contacten doorgestuurd. Super handig om je zeen met tijd te besparen.
Slotwoord
Door de vele mogelijkheden die ActiveCampaign bied om processen te automatiseren snappen we maar al te goed dat het soms lastig kan zijn om je automatiseringen goed op te zetten. Als je vragen hebt, of ergens niet uitkomt, kun je daarom altijd even contact met ons opnemen.
En wanneer je de software echt maximaal wilt benutten en je bedrijf echt automatiseren? Dan hebben wij een heel voordelig aanbod dat voor iedereen toegankelijk is.