ActiveCampaign en conditional content
Conditional content van ActiveCampaign, wat is het? Hoe gebruik je het? En wat kun je er mee? Als je dit blog gelezen hebt weet je dit alles, en meer.
ActiveCampaign conditional content
Conditional content, of ook wel dynamische content genoemd betekend eigenlijk dat je heel specifiek informatie aan je contacten kan laten zien.
Je kunt hiermee, in dezelfde email, aan verschillende contacten iets totaal anders laten zien. Het eerste wat waarschijnlijk bij je opkomt, is om ander plaatjes en visuals te laten zien. Maar alle content blokken in je email kunnen conditional gemaakt worden. Dus experimenteer vooral!
Conditional content, hoe gebruik je het?
Om te beginnen, het is niet de bedoeling om twee totaal verschillende emails samen te voegen in één. Dan het veel makkelijker om twee aparte emails met behulp van segmenteren te versturen. Als je hier meer over wilt weten hebben we daar ook een interessant blog over.
Nu je weet waar conditional content in ActiveCampaign niet voor gebruikt word. Hoe gebruik je het dan wel?
Conditional content gebruik je om een algemene email relevant te maken voor een specifieke doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een algemene nieuwsbrief waar sommige content (plaatjes en teksten) alleen zichtbaar is voor specifieke contacten.
Je kunt bijvoorbeeld content afhankelijk van land, provincie, stad of postcode laten zien. Wat je hier mee kunt vraag je? Een van onze collega’s ontving dit prachtige voorbeeld.
Een ander voorbeeld is veel gebruikt in organisaties met een grote(re) sales afdeling. Je kunt content laten zien per Deal Owner (contactpersoon vanuit het bedrijf). Hierdoor word een klant altijd vanuit een bekend persoon aangesproken.
Aan de slag met conditional content? Neem contact op!
En zo zijn er nog heel veel verschillende manieren om jouw mailing, met conditional content persoonlijker en relevanter te maken voor jou contacten. Hieronder hebben we nog een paar praktijk voorbeelden uitgewerkt.
Een praktisch voorbeeld.
Stel je voor, je hebt zoals een van onze klanten een webwinkel waar je modeaccessoires verkoopt. Dan wil je, als je een nieuwsbrief uitstuurt natuurlijk voor iedereen relevant zijn. Met conditional content gaan we dat voor elkaar krijgen.
Meer van hetzelfde?
Bij Detaill.nl komt het vaak voor dat klanten keer op keer dezelfde soort producten bestellen. Manchetknopen zijn voor onze klant zo’n productcategorie. En vlinderstrikken en stropdassen is een ander.
Omdat klanten steeds dezelfde soort herhaalaankopen doen spreek het voor zich hier gebruik van te maken. Zo kun je in een algemene nieuwsbrief klanten heel specifiek aanbiedingen tonen van producten die zijn graag bestellen. Zo zien klanten die regelmatig manchetknopen kopen plaatjes en reclame teksten voor manchetknopen. En klanten die vlinderstrikken kopen zien alleen vlinderdassen.
De befaamde up-sell
Je kunt dit ook van de andere kant bekijken en voor de up-sell gaan. Stel je voor je hebt een product dat goed verkopen. Hierbij heb je een perfect bijpassend product die minder verkocht word. Met conditional content van ActiveCampaign kun je dit extra product heel specifiek aanbieden.
Ok dat klink heel droog, een voorbeeld. Detaill.nl heeft manchetknopen die over de toonbank vliegen. Maar de bijpassende stropdasspeld verkocht een stuk minder.
Tijdens de eerstvolgende nieuwsbrief krijgen kopers van alleen deze manchetknoop een aanbieding te zien voor de bijpassende stropdasspeld. En drie keer raden wat er gebeurd is met de verkopen. Deze verdubbelde, simpelweg door een mail te sturen met een mooi aanbod.
Als je het leuk vind een kijkje te nemen op de website van onze klant kan dat.
Tips van de experts
Wanneer je conditional content van ActiveCampaign gaat gebruiken zijn drie dingen heel belangrijk. Testen, testen, testen. Maar ik zij toch drie dingen? Ja zo belangrijk is het om te testen!
Als je niet oplet, is het heel makkelijk een foutje te maken met het instellen van je conditional content regels. En als dit gebeurt krijgen je contacten de content helemaal niet te zien of verkeerde content te zien. Allebei vergroot de kans op uitschrijvingen, omdat je minder relevant word voor je contacten.
Kom je er nou zelf niet uit? Onze experts zitten altijd voor je klaar om je vragen te beantwoorde, of even met je mee te kijken. Neem gerust contact op via de website.