ActiveCampaign website tracking
Zou jij ook willen weten wat jouw website bezoekers interessant vinden? Je hoeft niet verder te zoeken met ActiveCampaign website tracking kun je dit en veel meer.
Wat doen ActiveCampaign website tracking
ActiveCampaign website tracking zorgt dat je website gekoppeld is met je vertrouwde email marketing tool. Zo kun je niet alleen emails versturen. Maar kun je ook zien, wie van je contacten, welke websitepagina’s bezocht heeft.
En nu komt het mooiste. Met al deze informatie kun je heel specifiek je contacten voorzien van informatie. Je kunt dus automatische emails sturen afhankelijk van welke website pagina een contact bezocht heeft.
Website tracking in de praktijk
Dit klinkt allemaal heel leuk, maar wat kun je er nou mee in de praktijk. Hier een paar voorbeelden.
Stel je voor, een contact is al een paar keer op je prijs pagina geweest, maar heeft nog nooit iets gekocht. Dit betekent dat hij interesse heeft, maar blijkbaar nog overtuigd moet worden. Je kunt deze persoon dan een automatische email sturen met de titel “kan ik je helpen?”.
Of als een contact een specifiek product- of dienstenpagina heeft bezocht, maar niets heeft gekocht. Dan kun je na een uur, of de volgende dag een kortingscode toesturen om hem over te halen toch de aankoop te doen.
Maar het hoeft niet alleen om verkopen te gaan. Je kunt je contacten ook heel gericht informatie toesturen met ActiveCampaign website tracking. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat, zodra iemand twee keer en blog met een specifiek onderwerp heeft gelezen hij hier meer informatie over ontvangt. Blijkbaar is hij hier erg in geïnteresseerd. Op deze manier blijf je dus heel relevant voor je contacten.
Hoe installeer je Activecampaign website tracking
Het installeren van ActiveCampaign website tracking is eigenlijk heel eenvoudig. We nemen je hier stap voor stap door het proces
1. Open je ActiveCampaign account en ga naar “instellingen”
2. Klick op “tracking” in het menu dat nu zichtbaar word
3. Standaard staat website tracking uit. Je moet dus even de op de knop te clicken om hem te activeren
4. Op dezelfde pagina onder “vertrouwde lijsten en installatie code” moet je de website URL toevoegen waar je activiteit van wilt volgen. Let er wel op dat je dit doet zonder http:// of https:// dat is niet nodig. En je bent niet gelimiteerd tot één website, je kunt dus gerust meerdere URL’s toevoegen.
Expert tip: het kan handig zijn om ook een wildcard toe te voegen. Dit doe je door je URL te beginnen met een asterisk. Voor een wildcard vul je dus *jouwebsite.nl in, en voor een normale website URL jouwebsite.nl.
Helemaal onderaan deze pagina vind je de tracking code die op de website geplaatst moet worden. Dit kan op verschillende manieren. Als je bekend bent met Google Tag Manager is dit een hele goede methode. Maar nog gemakkelijker is het met een Header en Footer Code Manager zoals je hieronder ziet.
AVG
Let wel op dat je rekening moet houden met de AVG-wetgeving. Je mag namelijk niet zonder toestemming websiteactiviteit meten. Bezoekers moeten dus eerst een zogeheten “cookie consent” geven. Met andere woorden moeten ze toestemming geven dat jij met behulp van cookies informatie verzameld. De makkelijkste methode om zeker te weten dat je volledig aan de AVG voldoet door een Cookie plug-in te gebruiken. Cookiebot is hier een goed voorbeeld van.
Website tracking geïnstalleerd, en nu?
Je hebt de ActiveCampaign tracking code op je website geplaatst, en dan? Om te beginnen kun je per contact zien op welke webpagina’s ze zijn geweest en wanneer. Maar nog belangrijker je kun nu email flows starten wanneer een contact op een specifieke website pagina is geweest. Of je kunt gebruik maken van de If/than (als/anders) optie in je automatiseringen.
Als je deze optie selecteert, kun je kiezen uit 6 mogelijkheden:
- Heeft bezocht – deze functie kun je inzetten als er een specifieke URL of domein is bezocht
- Heeft niet bezocht – deze functie is inzetbaar als personen een specifieke URL of domeinnaam niet bezocht hebben (denk aan bedank pagina na een aankoop)
- Werd verwezen van – deze functie is te gebruiken als personen via een specifieke URL of link zijn doorverwezen
- Bezoekend apparaat – deze functie is toepasbaar als je bezoekers wel of niet via desktop, mobiel of tablet je website bezocht hebben
- Totaal aantal pagina bezoeken – deze functie gebruik je als je bezoekers een bepaald aantal bezoeken aan je websitepagina wel of niet hebben gedaan (het aantal is zelf instelbaar)
- Totaal aantal website bezoeken – deze functie gebruik je als je bezoekers een bepaald aantal bezoeken aan je website wel of niet hebben gedaan (het aantal is zelf instelbaar)
Met deze functionaliteit gaan je verkopen gegarandeerd omhoog en kun je veel persoonlijkere en relevantere content aan contacten laten zien. Een echte must dus als je maximaal gebruik wil maken van je ActiveCampaign account.
Lukt het toch niet?
Kom je er als nog niet uit? Geen enkel probleem wij staan altijd klaar om je even te helpen. Neem gerust even contact op via de website.