Marketing automation met ActiveCampaign
ActiveCampaign blijft een van populairste en meest gebruik vriendelijke marketing automation platformen die er op de markt is, en dat is niet gek ook. Door de combinatie van de een duidelijke structuur en zeer uitgebreide functionaliteit maakt ActiveCampaign marketing automation voor iedereen toegankelijk.
Maar dat is niet alles, naast een krachtig email marketing platform heeft ActiveCampaign ook nog eens een zeer krachtige CRM functie. En dat alles voor slechts 50 dollar per maand (jaarlijks betaald), vergeleken bij platformen als Salesforse is dat een koopje!
ActiveCamapign email automation
Eerst het email automation gedeelte, dit blijft natuurlijk de kern van elke email marketing platform. ActiveCampaign bied hier heel veel functionaliteit om automatische email campagnes op te zetten.
Met deze automatische email campagnes kunnen nieuwe klanten welkom worden geheten met een reeks “onboarding” e-mails die hen betrokken laten voelen bij je bedrijf of merk. Ook zou je potentiële klanten enkele emails kunnen sturen die speciaal gericht zijn hun te overtuigen om een bepaald product of dienst aan te schaffen. En dan is er uiteraard de mogelijkheid om gewoon een nieuwsbrief uitsturen.
Deze geautomatiseerde manier van marketing is en blijft een van de beste en hoogst converterende vormen van marketing. En ActiveCampaign maakt dit nog eens efficiënter door hele krachtige functionaliteit toe te voegen zoals segmentatie, lead scoring, dynamische content en nog veel meer. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder, want hierna gaan we dieper in op de functionaliteit die ActievCampaign bied.
Segmentatie
Je wilt je contacten natuurlijk alleen maar relevante informatie toesturen, en daar is waar segmentatie zijn steentje bijdraagt binnen de email automation van ActiveCampaign.
Stem je content af op het koopgedrag van je klanten
Door de contacten in je lijsten van elkaar te onderscheiden op specifieke eigenschappen zoals aankopen uit het verleden of voorkeuren die ze bij je hebben aangegeven kun je e-mails heel specifiek sturen. Wanneer je dit gebruikt, zal je merken dat je e-mails veel meer worden geopend, omdat mensen echt geïnteresseerd zijn in wat je ze stuurt.
Lead Scoring
Lead scoring is weer zo’n super krachtige functionaliteit van ActiveCamapign. Met deze scoring kun je betrokkenheid van je klanten meetbaar maken. Hierdoor kun je marketing uitingen focussen op de groep waarvan de kans het grootst is dat ze ook echt klant worden.
ActiveCampaign volg bijvoorbeeld precies wat iemand met je mailing of op je website doet. Word de email geopend, word er op de knop in de email gedrukt, bezoekt je contact de website via de link in de email, en welke pagina’s bezoekt je contact dan.
Door aan al deze handelingen scores te hangen kun je op basis van deze informatie bepalen welke contacten meer aandacht krijgen.
Dynamische content
Met dynamische content stem de teksten en afbeeldingen in je mailing specifiek af op je klanten. Zo kun je heel gemakkelijk één email voor verschillende mensen erg persoonlijk doen aanvoelen. En de voordelen hiervan hoef ik jou als ondernemer natuurlijk ook niet te vertellen.
Shopify en WooCommerce intergratie
Iedereen heeft de term retargeting gehoord. ActiveCampaign heeft door zijn diepe integratie met Shopify en WooCommerce en heel vergelijkbare functie.
Heeft iemand bijvoorbeeld zijn winkelmandje vol gestopt met producten, maar is niet overgegaan tot een aankoop? Zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen stuurt ActiveCampaign automatisch een email met een reminder of extra aanbidding, zodat je klant alsnog overgaat tot de aankoop.
20% tot 30% extra verkopen gerealiseerd
Webwinkel eigenaren hebben zelf gerapporteerd dat 20-30% van de mensen die hun winkelmandje vol achterlaten met 2 tot 3 reminder e-mails alsnog overgaan tot aankoop. Als je deze vorm van gratis retargeting dus niet gebruikt laat je dus geld liggen. Pure winst dus voor wie het wel doet.
CRM functionaliteit van ActiveCampaign
De CRM functionaliteit of terwijl de mogelijkheid om je klanten en relaties te managen is binnen ActiveCampaign ook heel krachtig. De sales omgeving is bijvoorbeeld precies zo op te zetten hoe jij dat wilt, hier heb je heel veel vrijheid in.
En omdat je binnen de sales omgeving alles bij elkaar hebt, de klant informatie, de gemaakt afspraken, al het contact dat via de email heeft plaatsgevonden én de positie van je klant in de sales funnel geeft dit heel veel overzicht. En alleen al dit overzicht zal je sales conversie helpen stijgen. Maar dan doet ActiveCampaign daar nog even een schepje bovenop.
CRM en automation integratie
Omdat ActiveCampaign een marketing automation én CRM platform is vloeien beiden onderdelen naadloos in elkaar over. Zo kun je direct vanuit je automatische email flows je sales funnel inrichten zonder dat daar maar een handmatige handeling bij komt kijken.
Herinner je nog dat we het net hadden over lead scoring? Dat komt hier weer heel krachtig in terug. Met deze scoring kun je bepalen wanneer je een contact betrokken genoeg vind om hem extra aandacht te geven. Heeft je contact deze betrokkenheidsscore gehaald zou je automatisch een deal of met andere woorden een verkoopmogelijkheid kunnen laten aanmaken en hier een sales persoon aan koppelen.
Maar dat is nog niet alles, je zou je sales persoon hier ook van op de hoogte kunnen stellen via een interne email, zodat je niet constant in het ActiveCampaign systeem hoeft te zitten wachten of er weer een klant met hoge potentie voorbij komt.
En zo kun je echt nog heel veel meer doen om je sales proces te stroomlijnend en efficiënter te maken. Hebben we je interesse nou gewekt kijk dan hier eens als je meer informatie wilt over een ActiveCampaign account. En heb je geen tijd om zelf alles op te zetten, neem gerust contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.