Wat is ActiveCampaign?
ActiveCampaign is een geautomatiseerd email marketing- en CRM-software. Hiermee kun je dus in een klap automatisch gepersonaliseerde emails versturen én je sales contacten bijhouden.
Natuurlijk is email marketing software niet heel bijzonder. En CRM-software is tegenwoordig ook in veel bedrijven aanwezig. Maar een software pakket die allebei combineert? Dat zie je niet vaak.
Wat onderscheid ActiveCampaign
De software van ActiveCampaign onderscheid zich op drie manieren van de concurrentie.
- Prijs
- Functionaliteit
- Integratie van services
Op prijs concurreren gebeurt overal, dus ook als je op zoek bent naar email marketing software. Mailchimp is voor starters vaak de goedkoopste oplossing. Maar Aweber of Mailer lite zijn nog een paar voorbeelden.
Het nadeel van deze budget aanbieders is meestal niet direct zichtbaar. Je bent nieuw in de wereld van email marketing en bent al lang blij dat het lukt om automatisch emails te sturen. Maar Zodra je echt processen wilt gaan automatiseren loop je tegen limitaties van de software aan. Bij het maken van een besluit voor de juiste email marketing software is een blik op de toekomst dus heel belangrijk.
Dit is dan ook precies waar ActiveCampaign in zijn kracht staat. De maandelijkse kosten voor de software zijn laag. Ze liggen in hetzelfde prijsgebied als de eerder genoemde email marketing tools. Maar de functionaliteit ligt op het niveau van een Hubspot. Als je het zo bekijkt krijg je dus 1500 euro aan functionaliteit voor een fractie van het bedrag.
1500 euro aan functionaliteit voor een fractie van het bedrag
En als kers op de taart is ActiveCampaign naast een krachtig email marketing platform ook nog eens een CRM-systeem. Je sales pipeline zoals je die kent van Pipedrive heb je dus ook binnen deze software. ActiveCampaign integreert dus meerdere services in een compleet software pakket.
Wat kun je met ActiveCampaign
Je leest het al, met ActiveCampaign kun je heel veel kanten op. Een simpele toepassing van email marketing zoals met Mailchimp is mogelijk. Maar ook een volledige automatisering van het proces om een website bezoeker naar klant.
En wanneer je bedrijf daar om vraag kun je ook nog eens een naadloze verbinding maken tussen je marketing- en sales-afdeling met de ingebouwde CRM-functionaliteit zoals je bij Hubspot ook terug ziet.
Dit klinkt natuurlijk heel leuk, maar wat kán je nou ActiveCampaign? We gaan nu wat dieper in op de mogelijkheden.
Nieuwsbrieven met opvolging
Nieuwsbrieven, als je als ondernemer denkt aan email marketing denk je waarschijnlijk als eerste aan nieuwsbrieven. Maar alleen een nieuwsbrief, dat werkt niet meer. Je moet relevant blijven voor je contacten.
Om deze rede kun je afhankelijk of een contact je email lees, op een knop in de mail clickt of een mail doorstuurt hier opvolging aan geven. Zo stuur je bijvoorbeeld geheel automatisch een opvolgmail met informatie als ze op de knop “meer info” gedrukt hebben.
Formulieren en contacten verzamelen
Om email marketing te kunnen gebruiken voor in je marketing strategie heb je natuurlijk contacten nodig. En die verzamel je binnen ActiveCampaign met formulieren. Plaats een formulier geïntegreerd op je website of landingspagina. Of maak een opvallende pop-up die je op je website laat zien.
ActiveCampaign website tracking
Nu komen we bij een van de pareltjes van ActiveCampaign. Alle email marketing software volgt wat er met je emails gebeurt. Worden ze geopend, doorgestuurd, op een knop geclickt noem maar op. Maar met de website tracking van ActiveCampaign kun je daarnaast ook precies volgen wat contacten op je website doen.
Website tracking geeft je de mogelijkheid om contacten te mailen op basis van hun website gedrag. Bezoekt een klant meerdere malen je prijspagina, maar koopt nog niets? Dan kun je automatisch een email campagne starten.
Segmenteren van contacten
En over relevant blijven gesproken. Nu de aandacht van je klanten alle kanten op getrokken word is het belangrijk om belangrijk voor hun te blijven. Om zomaar iedereen op je lijst te mailen zonder dat je weet wat ze interessant vinden is dus geen optie.
De oplossing hiervoor is segmenteren. Hiermee kun je een grote lijst contacten onderverdelen in kleinere groepen met dezelfde interesses. En deze contacten stuur je heel specifiek informatie en aanbiedingen voor de onderwerpen die zij interessant vinden. Op deze manier blijf je heel relevant voor mensen en voorkom je onnodige uitschrijvingen.
Conditional content
Om het even bij relevant zijn voor contacten te houden. Conditional content ook wel dynamische content genoemd zorgt ervoor dat je heel gericht informatie kan laten zien aan contacten.
Weet je of je contact een man of vrouw is? Hier zou je teksten en afbeeldingen in je email op kunnen afstemmen. Of weet je of je contact een honden en kattenliefhebber is? Met conditional content kun je in dezelfde email per contact verschillende informatie en plaatjes laten zien.
Tags in ActiveCampaign
In ActiveCampaign kun je op een hele makkelijke manier extra informatie toevoegen aan een contact. Dit wordt gedaan met tags of labels. Dit kun je voor je zien als een sticker die je op een contact plakt als hij aan bepaalde voorwaarde voldoet.
Heeft een contact meerdere keren een online aankoop gedaan? Dan krijgt dit contact het label “Herhaal Aankoop”. Of leest iemand elke nieuwsbrief of verzonden email? Dan is de tag “Betrokken Klant” op zijn plek.
Marketing Automation
Door alle functionaliteit is ActiveCampaign veel meer dan een simpele email marketing tool. Het is met recht een marketing automation tool. Dit houd in dat je het hele proces van website bezoeker tot klant kunt automatiseren.
Het verzamelen van contactgegevens met een leuke actie of weggever. Het automatische versturen van deze zo genoemde “lead generator” en een gepaste opvolging. Met de juiste automatische opvolging creëer je afhankelijk van je bedrijf direct klanten of warme marketing leads. En deze leads vloeien automatisch door naar het CRM-systeem waar je sales mensen er mee aan de slag gaan.
ActiveCampaign CRM-software
En dit is dan de kers op de taart. Een volledige geïntegreerd CRM-systeem. Houd bij wat er tegen welk contact is gezegd, welke vragen zij hadden, en waar in de sales pipeline zij zich bevingen.
Door de directe koppeling met de email marketing functionaliteit bied dit over en weer mogelijkheden. Zo kunnen warme leads doorgegeven worden aan sales. Maar leads die nog niet klaar zijn om klant te worden kunnen zo ook heel makkelijk warm gehouden worden via email marketing activiteiten. Net zo lang tot ze klaar zijn om klant te worden.
Hoe werkt ActiveCampaign
Nu je hebt gezien wat ActiveCampaign is, zul je wel denken dat het erg ingewikkelde software is om te gebruiken. Als dat zo is hebben we goed nieuws voor je. Het is eigenlijk best simpel en erg intuïtief om te gebruiken.
De rest van dit blog zullen we je door een aantal van de belangrijke schermen en wat dieper ingaan op de functionaliteit.
Dashboard
Zodra je inlogt in je ActiveCampain account kom je bij het dashboard terecht. Hier kun je in een oogopslag zien hoe je account er voor staat.
Bekijk hoe de interactie trend is en welke contacten het best presteren. Bekijk hoe het gaat met het aantal contacten, neemt dit af of toe? Ook kun je hier terugvinden welke taken voor je klaar staan en hoe je sales pipeline er voor staat. Een mooi overzicht van alles wat je binnen ActiveCampaign kan dus.
Contacten
Contacten zijn natuurlijk de kern van je email marketing strategie. Zonder contacten heb je natuurlijk niemand om te mailen. Maar overzicht van je contacten is net zo cruciaal, en dat doet ActiveCampaign erg goed.
Zo kun je contacten per lijst of per tag selecteren. Ook kun je contacten filteren op hun status. Of met andere woorden, zijn ze actief, inactief, uitgeschreven of gebounced. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je contacten ook als je lijst groeit overzichtelijk blijven.
Campagnes
In plaats van campagne zou je hier ook nieuwsbrief kunnen lezen. Binnen ActiveCampaign zijn campagnes enkele emails die je naar een groep contacten verstuurd worden.
Maar zomaar een nieuwsbrief versturen is het ook weer niet. Je kun namelijk A/B splittesten opzetten, emails versturen op specifieke data (denk aan verjaardagen of jubilea van contacten) of automatische antwoorden versturen.
En het opmaken van emails? Ook dat gaat super makkelijk met het drag & drop email editor. Je sleep met alle gemak tekstblokken, plaatjes en video’s in je email. En je kunt zelfs blokken opslaan waardoor het opzetten van emails alleen maar makkelijker en sneller gaat.
Automatiseringen
Nu zijn we aangekomen bij de kracht van ActiveCampaign. De mogelijkheid om processen te automatiseren. En dit gaat veel verder dan alle softwareaanbieders die in deze prijsklasse zitten.
Zo kun je niet alleen maar een opvolg email sturen. Maar je kunt afhankelijk van acties van contacten vervolgstappen laten zetten met de if/than (als/dan) optie. Je kunt contact informatie aanvullen of up-daten. Je kunt tags toevoegen, deals aanmaken, taken toevoegen, notificaties versturen en nog heel veel meer.
Wil je meer weten over alle automatiseer mogelijkheden, lees hier verder.
Het opzetten van automatiseringen kan in het begin wel wat uitdagend zijn. Vooral, omdat je nog niet weet welke functie wat doet. Maar als je dat eenmaal door hebt, is het heel gemakkelijk en overzichtelijk bouwen met de grafische editor.
Deals
Met deals komen we echt in het CRM of klantenmanagement gedeelte van de software terecht. Hier kun je alles vinden om je sales- en klanten-contact te stroomlijnen.
Zo kun je verschillende sales pipelines opzetten waar contacten doorheen gaan. Kan je per contact precies zien wie en wanneer er voor het laatst contact is geweest, en wat er toen is gezegd. Je vind hier ook de afspraken, per klant en een overzicht van al je afspraken bij elkaar.
Uiteraard kan hier ook van alles geautomatiseerd worden, zodat je sales mensen zich kunnen richten waar ze goed in zijn, juist verkopen!
Contactlijsten
ActiveCampaign gebruikt contactlijsten om contacten in op te slaan. Maar dat is natuurlijk niet voldoende, eerder in dit blog hebben we aangegeven dat het belangrijk is dat je heel specifiek kunt mailen. Om deze rede kun je lijsten weer onderverdelen met tags.
Weten hoe je contactlijsten aanmaakt? Lees dit blog!
Door tags op deze manier te gebruiken kun je het aantal lijsten aanzienlijk beperken. En dit komt het overzicht van je account ten goede.
Formulieren
Zoals al eerder genoemd is, zijn contacten van cruciaal belang om je email marketing strategie succesvol te maken. Het verzamelen van nieuwe contacten is dus van groot belang. En met ActiveCampaign gebeurt dat met formulieren.
Nu is dat op zichzelf niet heel speciaal. Elk email marketing platform doet dit met formulieren. En dat klopt, het is heel normaal om inline (ingebouwde) formulieren beschikbaar te hebben om contacten te verzamelen. De normale gang van zaken is dus dat je een landingspagina bouwt waar je het formulier aan toevoegt.
Maar ActiveCampaign gaat een stap verder. Je kunt namelijk ook pop-up formulieren maken zoals formulieren aan de zijkant of midden in het scherm of zwevende balken. Dit is functionaliteit waar je gerust 20 tot euro 40 per maand extra voor betaald met aanbieders als OptinMonster of Sumo.
Rapportage
Data, data, data. Alles draait om data vandaag de dag. En dat is niet anders in de wereld van email marketing, marketing automation én klanten management. Daarom bied ActiveCampaign een uitgebreide rapportage module binnen de software.
Wil je weten hoe je automatiseringen presteren, geen probleem. Van een globaal overzicht tot de individuele email, alles is te analyseren. Wil je weten wat de prestaties zijn van de formulieren op je website? Je ziet precies hoe vaak ze getoond zijn en wat de conversie is.
Bekijk wat de beste dag en tijd is om emails te versturen, zodat meer mensen je berichten lezen. Dit en nog veel meer is mogelijk met de data die ActiveCampaign voor je verzameld.
Slotwoord
Zoals je ziet zijn wij erg te spreken over ActiveCampaign. En dit komt door de uitstekende prijs/functionaliteit verhouding. In onze mening is het enige platform dat vergelijkbare functionaliteit bied Hubspot. Maar hier hangt een heel ander prijskaartje aan.
Bij ActiveCampaign Manager zijn we dan ook van mening dat ActiveCampaign het email marketing (automation) platform is voor MKB bedrijven. En omdat we altijd de daad bij het woord voegen gebruiken wij zelf ook de ActiveCampaign software.
Ben je als MKB-ondernemer geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van ActiveCampaign? Je kunt altijd even vrijblijven contact opnemen als je vragen hebt over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Bij ActiveCampagn Manager staat er altijd iemand voor je klaar!