Welkomst email serie die verkoopt
Een welkomst email serie die direct je product of dienst verkoopt. Dat is toch iets waar elke ondernemer van droomt. En dat is precies wat we hier gaan bespreken
Door de stages van awareness
Voor een welkomst email serie die ook echt iets verkoopt moet je nieuwe contacten door de 5 stages van awareness weten te loodsten. We hebben hier al eerder een uitgebreid blog over geschreven, zeker een aanrader als je hier mee aan de slag gaat. Hier kun je die lezen.
In het kort houd het in dat het contact bewust gemaakt moet worden van een probleem. En moet hij zich bewust worden dat er een oplossing is voor het probleem. De volgende stap is het bewust maken van jouw oplossing voor het probleem. En tot slot je toekomstige klant overtuigen dat jouw oplossing de beste is.
Maar hoe doe je dat in een email serie? Als je door leest weet je het!
Email 1: welkomst email
De eerste email is precies zoals je verwacht, een welkomst email. Het is een email waar je jezelf in voorstelt. Je zegt gedag en geeft je nieuwe contact de informatie die je beloofd hebt toen ze zich aanmelden.
Wat je precies doet met je welkomst email hangt af wat je contacten beloofd hebt op het moment van inschrijven. Maar in de basis komt het op twee zaken neer:
- Stuur mensen op waar ze voor inschreven (download of andere informatie)
- Vertel mensen wat ze van je kunnen verwachten
Als je dit goed afstemt op je doelgroep is dit een perfect eerste contact punt.
Email 2: Wat als er een oplossing is?
Je contacten hebben een probleem, en jij hebt de oplossing. Maar voordat iemand zal overwegen jouw oplossing te kopen moeten ze er wel van overtuigd zijn dat dit de beste oplossing is voor hun probleem. En dat is precies waar deze email voor bedoeld is. Met andere woorden, je brengt je contact van “probleem bewust”, naar “oplossing bewust”.
Om deze email goed te schrijven met je jezelf drie vragen stellen:
- Welk probleem heeft mijn lezer dat ze willen oplossen
- Wat moeten ze doen om dit op te lossen
- Wat denken ze dat ze moeten doen (maar wat eigenlijk niet werk)
Als je de antwoorden op deze vragen hebt, kun je aan de slag.
Je legt uit dat wat ze denken te moeten doen niet werkt, en geeft jouw oplossing die wel werkt. Wat hierbij erg belangrijk is, is dat je er niet te veel omheen draait. Maak het probleem niet kleiner dan dat het is. Laat ze maar even de pijn van het probleem ervaren, en laat ze inzien dat hun idee hoe ze het moeten oplossing fout is. Als je ze hier eenmaal van overtuigd hebben kom je met de oplossing die wel werkt.
Email 3: het is niet jou fout.
Zeker in deze tijden van sociale media, waar alleen de mooie momenten uit het leven worden getoond is het gevoel dat “iedereen het voor elkaar heeft” bij veel mensen aanwezig. En zelf hebben we het gevoel te falen, omdat wij denken het niet voor elkaar te hebben. In deze email gaan we dit gevoel wegnemen voor het probleem dat jij kan oplossen.
Je kunt dit negatieve gevoel weg nemen door dingen te zeggen als:
- Niemand heeft je dit ooit geleerd, natuurlijk weet je dit nog niet.
- We weten precies wat je doormaakt, wij hebben ook in jouw schoenen gestaan.
- Maar natuurlijk kun je dit nog niet, je moet eerst ervaring opdoen.
Op deze manier geef je je lezers het gevoel dat het niet hun schuld is. Eigenlijk net zoals in de beroemde sene van Good Wil Hunting waarin de acceptatie door Robin Williams van Matt Damon’s karakter emotioneel een enorm keerpunt is.
Dit is dan ook het punt dat je jouw product introduceert. Je neemt je lezer in deze email dan ook mee van “probleem bewust” en “oplossing bewust” naar “bewust van jouw oplossing”.
let op, nog even niet verkopen
Het is niet de bedoeling om hier al in de verkoop modus te schieten. Je zit nog in het proces om mensen naar “meest bewuste” te brengen. Dit is de eerste mogelijkheid om je product te noemen, en misschien een paar verkopen te doen voor mensen die er al klaar voor zijn. Maar het grootste gedeelte van je contacten is daar nog niet.
Waar de boodschap in deze email dus op neerkomt, is het volgende: Dit is moeilijk, niemand heeft het je ooit geleerd. Dit is niet jou fout, en dit is de manier om het te leren.
Email 4: korte- en lange- termijnvoordelen
Hoe zal jouw aanbod het leven aan je klant veranderen?
Deze vraag moet je als ondernemer kunnen beantwoorden. Sterker nog, je moet je lezer hiervan kunnen overtuigen als je wilt dat mensen jouw oplossing kopen.
Maar hier loop je tegen een probleem aan. Je moet mensen namelijk enthousiast krijgen voor je oplossing, logisch toch? Maar de grootste resultaten van de meeste oplossingen komen pas op de lange termijn. En wat mensen willen natuurlijk gelijk resultaat zien.
Om dit voor elkaar te krijgen neem je mensen in gedachten mee in de toekomst. Of zoals de bekende copywriter Joel Klettke zegt over deze manier van praten:
“future pacing is leads met woorden meenemen in een reis waar ze zichzelf de geweldige resultaten van je product zien ervaren”.
Om deze tactiek op een simpele manier te gebruiken moet je jezelf 3 vragen stellen:
- Welke voordelen heeft mijn klant direct
- Welke voordelen heeft mijn klant over een paar weken
- Welke voordelen heeft mijn klant over een paar maanden of jaren
Met de antwoorden op deze vragen ga je aan de slag. Om je contacten echt op reis te nemen door de voordelen gebruik je tussendoor woorden als “stel je voor” of “wat nou als”.
Deze korte zinnetjes helpen mensen zichzelf zien met de resultaten van jouw product. Want hoe goed je email tekst ook is. Niets gaat boven het beeld dat een contact in zijn hoofd voor zich ziet.
Email 5 & 6: Tijd voor de verkoop
Nu is de tijd aangebroken om het verkoop gedeelte uit de belofte “een welkomst email serie die verkoopt” waar te maken. Je hebt contacten in je welkomst email serie tot nu toe van “probleem bewust” naar “oplossing bewust” gebracht. Nu nog het laatste stapje naar “meest bewust”. En dat is wat we in email 5 en 6 gaan doen.
Het is misschien niet heel Nederlands, maar wel erg effectief om in deze emails gebruik te maken van urgentie. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een beperkt aanbod, of met een timer die afloopt.
Email 5: eigenschappen en voordelen
In deze email noem je nog eens alle eigenschappen en voordelen van jouw oplossing. Dit in combinatie met het gebruik van verlies aversie werkt positief op je verkopen.
Verlies aversie, hoe werkt dat? Door een beeld te schetsen hoe het leven zonder je product er uit ziet, voelt je contact alleen maar sterker dat hij je oplossing nodig heeft.
En uiteraard is de Call To Action hier belangrijk. Je hebt je klanten overtuigd. Nu moet het ook heel makkelijk zijn om je oplossing te kopen.
Email 6: laatste herinnering & testemonials
Dit is echt de laatste kans voor je contact om gebruik te maken van je aanbod. Er zijn dan ook niet veel redenen over waarom iemand nu niet van je zal kopen. Maar het zou kunnen dat:
- Ze vanaf het begin al niet geïnteresseerd waren
- Ze zijn vergeten dat ze zich ingeschreven hadden
- Ze zijn niet overtuigd dat jouw oplossing hun zal helpen
Om de contacten die op nog net wat meer bewijzen zitten te wachten is dit een heel goed moment om positieve recensies te laten zien. Ervaringen van gebruikers kunnen voor veel klanten net dat laatste zetje zijn om overtuigd te raken.
Je zou hier ook een extra aantrekkelijk aanbod kunnen doen. Dit kan met een eenmalig korting om de twijfelaars toch over te halen een aankoop te doen.
Samenvatting
Dus om het hele proces samen te vatten hoe je een welkomst email serie die echt verkoopt opzet. Een nieuw contact schrijft zich in op je lijst. Hij is nog niet zeker of hij ergens voor wil betalen, maar je hebt zijn aandacht. In email 1 tot 4 laat je op verschillende manieren zien hoe jouw oplossing zijn leven beter gaat maken. En in email 5 en 6 begin je pas met het verkopen je product of dienst.
- Kennis maken met je nieuwe contact
- Probleem aankaarten en laat zien dat er een oplossing is
- Laten zien dat het niet hun fout is en je introduceert jouw oplossing
- Je vertelt de korte- en lange- termijnvoordelen van je oplossing
- De eigenschappen en voordelen kaart je aan met een Call To Action
- Je doet een laatste aanbod met een duidelijke Call To Action en deelt recensies van klanten