4 manieren om marketing automation te optimaliseren
Marketing automation gaat dan wel volledig automatisch. Maar dat betekent niet dat je er helemaal geen omkijken meer naar hebt. Om het meeste uit je software te halen ben je natuurlijk regelmatig bezig nieuw campagnes en content toe te voegen. Maar vergeet vooral ook niet om je huidige campagnes te blijven verbeteren.
Houd dan ook de volgende methode in je achterhoofd bij het opzetten van nieuwe campagnes en het optimaliseren van je marketing automation software.
Ken je boodschap
Voordat je aan een marketing campagne begint moet je een ding heel duidelijk hebben. Je boodschap!
Het maakt namelijk een groot verschil of je iemand bekend wil maken met je product of dienst. Of je deze persoon wil interesseren, of wilt helpen bij het maken van de juiste beslissing. In elk van deze fases spreek je je contacten op een andere manier aan. En is je boodschap dus ook anders.
Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt in welke fase je tegen je klant praat is het een stuk makkelijker te bepalen wat je gaat zeggen. Zorg dan ook altijd, voordat je een nieuwe campagne begint dat je dit heel duidelijk hebt.
Ons advies? Zorg voor een duidelijke groei strategie bij de start van je marketing automation avontuur. Dit verschaft duidelijkheid welke boodschap je wanneer aan je klant verstuurd. En vergoot je kans op succes
Persoonlijke content
Mensen houden van persoonlijk contact, en dat geld voor jouw klanten precies zo. Een algemene email werkt vandaag de dag dus simpelweg niet meer.
Maar hoe kan automatisch persoonlijk zijn? Dat is een hele goed vraag. En de techniek van tegenwoordig heeft daarvoor een heel duidelijk antwoord. Met de juiste software kun je alle informatie die jij van je contacten hebt gebruiken om berichten persoonlijk te maken.
En dit gaat veel verder dan een voornaam te gebruiken in je emails. Weet je weet dat je klant een man of vrouw is, of dat hij/zij een voorkeur heeft voor bepaalde producten. Dan kun je dit gebruiken om zeer gerichte persoonlijke berichten te sturen.
Persoonlijke & relevante content is een must
Op deze manier heeft je klant het gevoel dat je hem persoonlijk aanspreekt. Niet alleen op naam meer met de content en informatie die je deelt. Want alles wat je hem toestuurt, is relevant!
A/B split testen
De mogelijkheid om ideeën te testen is misschien wel een van de meest krachtige functies van marketing automation software.
Je kunt wel een goed idee hebben wat je klanten willen, maar zeker weten doe je het nooit. Met een A/B splittest kun je deze ideeën testen voordat je de nieuwe campagne groots uitstuurt.
Wil je bijvoorbeeld weten welke tekst je klanten het meeste aanspreekt? Of welke kleur knop een hogere conversie heeft? Je bent alleen gelimiteerd door je fantasie want echt alles is te testen.
De informatie die je hiermee verzameld is letterlijk geld waar. Ga maar eens na als je met enkele kleine verbeteringen 5%-10% meer klanten iets kunt laten kopen door je marketing automation werkzaamheden te optimaliseren. Wat zou dat voor je omzet doen.
Met de focus op de klant
De klant is koning. Dit is een bekend gezegde in normale retail winkels. Maar het is niet anders bij marketing automation. Je kunt nog zo blij zijn met je campagnes, als je klanten het slecht ontvangen is het geen succes.
Je zult dan ook zien dat er in elke automatische campagne een punt is waar er onnodig veel mensen afvallen. Of ze zich hier afmelden, of niet doen wat je voor ogen hebt, maakt niet uit. Je boodschap komt blijkbaar niet goed over.
De klant is koning…maar je data ook!
Maar hier kom je nooit achter als je geen data verzameld. Gelukkig verzamelen marketing automation software heel veel data.
Elk contactpunt met je klanten word gemeten en opgeslagen. Door deze informatie goed te gebruiken kun je precies zien waar in je klantenreis er verbetering mogelijk is. En ook deze informatie is geld waard, als je hem goed weet te gebruiken. Breng de klantreis dan ook grondig in kaart, evalueer de resultaten regelmatig en blij bezig met het optimaliseren van je marketing automation werkzaamheden. Dit is een beetje een ondergeschoven kindje, maar staat garant voor groei.