CRM vs. Email Marketing vs. Marketing Automation: Wat is het verschil?

, ,

CRM, Email Marketing en Marketing Automation. Dat klinkt als een hele mond vol aan intimiderende technische termen. En waarschijnlijk vraag je je dan ook af, wat is het verschil? En waarom heb ik het überhaupt nodig?

Om leads te verzamelen en ze door een sales funnel heen te lijden heb je een goede organisatie en structuur nodig. En dat is precies was dit technische trio van CRM, Email Marketing en Marketing Automation doet.

Dit zijn best indrukwekkende statistieken natuurlijk. Maar je zal je waarschijnlijk nog steeds 2 vragen stellen:

  1. Heb ik dit soort software nodig?
  2. Wat is het verschil tussen CRM, Email Marketing en Marketing Automation?

De verschillen tussen CRM, Email Marketing en Marketing Automation

Volgens sommige mensen is het verschil tussen CRM, Email Marketing en Marketing Automation dat CRM voor sales word gebruikt, en de andere alleen voor marketing. 

Dit is helaas alleen fout! Zo werken alle 3 met elkaar samen om verschillende problemen voor jou als ondernemer op te lossen binnen sales én marketing.

Het grootste verschil is te vinden in de problemen die de verschillende tools oplossen voor je business.

  • Marketing Automation software helpt je om routinematige taken te automatiseren
  • Email marketing helpt je om (potentiële) klanten snel, makkelijk en zeer kostenefficiënt te benaderen
  • Een CRM-systeem helpt je alle interacties met huidige en potentiële klanten te stroomleinen

Het zijn dus verschillende soorten software op zichzelf prima werken. Maar die wanneer ze samen gebruikt worden veel meer te bieden hebben.

Welke problemen kunnen deze tools oplossen?

  1. Timing. Verstuur het juiste bericht op het optimale moment gedurende de gehele sales cyclus
  2. Frequentie. Stuur met regelmaat een bericht om “on top of mind” te blijven, maar ook weer niet te veel
  3. Bijhouden en optimaliseren. Houd resultaten bij en optimaliseer op de basis hiervan, zodat je nog meer klanten kunt bedienen

Marketing Automation vult op deze manier je sales funnel. En Email Marketing helpt je om de mensen met de juiste boodschap te bereiken.

Je CRM-systeem kan op zijn beurt lead- en klanten-data koppelen aan je Email Marketing en Marketing Automation software. Op deze manier zie je precies wie welke communicatie heeft ontvangen, en wat de reactie daar op was. Zo kun je:

  • Zien wanneer iemand van sales een contact heeft benaderd
  • Zien wat er tijdens dit gesprek is besproken
  • Herinneringen en automatische processen voor een soepele follow-up zorgen

CRM en Email Marketing

Hoe ondersteund CRM je marketing? Bij CRM-software gaat het om het onderhouden van klanten relaties. En om relaties te onderhouden heb je communicatie nodig, dat is waar je Email Marketing voor gebruikt word.

Je CRM-software kan automatische interne alerts sturen wanneer:

  • Een call gepland staat
  • Een account van een client vernieuwd moet worden
  • Het tijd is voor een volgende persoonlijke follow-up mail

CRM-software geeft dus een totaal overzicht van alle informatie over, en de momenten die een contact of klant in aanraking is gekomen met je bedrijf. Dit maakt het sales proces een stuk efficiënter en persoonlijker!

Daarnaast kan deze informatie gebruikt worden om zeer gerichte promoties uit te sturen via Email Marketing software. Een prachtig voorbeeld dus hoe CRM en Email Marketing elkaar versterken.

ActiveCampaign pipeline contact management

CRM en Marketing Automation

Stel jezelf eens voor dat je elke email die naar een klanten verstuurd word handmatig moet versturen. En daarnaast nog eens moeten onthouden:

  • Wie nagebeld moet worden
  • Met wie je al meerdere keren contact hebt gehad
  • Wie je welke informatie beloofd hebt toe te sturen

En dan moet je daarnaast ook nog je bedrijf runnen. Als starter lukt dit nog wel, maar als je bedrijf een beetje begint te groeien word dit toch echt een grote uitdaging. En dat is waar Marketing Automation en belangrijke rol speelt!

Stel je eens voor dat je een leuke download op je website hebt die website bezoekers kunnen opvragen door een opt-in formulier in te vullen.

Iemand die dit formulier invult verwacht natuurlijk bijna direct de download te ontvangen. Dit handmatig doen kost te veel tijd, en verlaagd de service ervaring van je klanten, zij moeten nu waarschijnlijk tot minimaal het einde van de dag wachten op hun download. Dus zet je een automatisering op die:

  • Direct een email verstuurd met de download content
  • Een deal aanmaakt, zodat je nieuwe contact in je sales pipeline zit
  • De sales afdeling van de nieuwe deal op de hoogte gesteld word
  • Het nieuwe contact met wachttijden en triggers automatisch verder door het proces heen leid

Door de combinatie van Marketing Automation en CRM kun je dus direct een follow-up email sturen. En automatisch deals aanmaken en notificaties sturen binnen je CRM, zodat de sales afdeling ook op de hoogte is van het nieuwe contact.

Voor welke tool ben ik klaar?

Er zijn een paar signalen die duidelijk aangeven dat je klaar bent, of eigenlijk al te laat bent met het gebruiken van een CRM en Markting Automation tool:

  • Er worden dingen vergeten (beloften naar klanten bijvoorbeeld niet nagekomen)
  • Je verliest meer klanten dan dat je er bij krijgt
  • Je hebt meer taken dan je aankunt op een dag

Maar heb je dan gelijk het hele technische trio van CRM, Email Marketing en Marketing Automation nodig? Aan de ene kant:

  • 74% van gebruikers geeft aan dat een CRM-systeem hun een verbeterde toegang tot klantendata verschaft, en de mogelijkheid geeft hun klant ervaring te verbeteren
  • Ondanks het grote bereik van sociale media, Email toch bijna 40 keer zo efficiënt is dan Facebook en Twitter bij elkaar in het verzamelen van nieuwe klanten
  • 4 van de 5 gebruikers zag een stijging in het aantal leads met Marketing Automation software. En maar liefst 70% zag een toename in conversies.

Stel jezelf deze vragen eens

Wanneer sluit jij aan bij de Marketing Automation crew?

Sales en marketing werknemers kunnen hierbij heel erg handig zijn. Stel ze bijvoorbeeld de volgende vragen eens:

  1. Wat is het lastigste gedeelte binnen het sales proces? Herinneren wie je hebt gebeld en/of gemaild? Of heb je een efficiëntere manier nodig om contactinformatie up-to-date te houden?. In deze gevallen is het tijd voor een CRM-systeem.
  2. Wat zijn de kleine taken die de productiviteit niet ten goede komen? Komen er te veel berichten binnen waardoor niet alles (op tijd) word beantwoord? Of krijg je te veel uitschrijvingen van je contactenlijst, omdat je content niet relevant genoeg is? Dit kan Marketing Automation efficiënt voor je oplossen
  3. Wat hebben je klanten en contacten nodig? Je hebt natuurlijk een lead management proces nodig dat voor je bedrijf werkt. Maar werkt het ook voor je klanten? Hoe functioneert je klantenreis? Zou je beter kunnen communiceren? Is er content die klanten graag ontvangen die er nu nog niet is? Dit trio aan technische tools helpen je bij het versturen van e-mails, zorgen voor een snelle follow-up en maken het mogelijk processen automatisch te laten verlopen.

De laatste vraag die nog overblijft, is eigenlijk…moet ik er nu gelijk mee beginnen?

Het technische trio

Door CRM en Marketing Automation software naast je Email Marketing strategie te gebruiken kun je snel en gemakkelijk je sales en marketing optimaliseren

Email Marketing en Marketing Automation zorgen ervoor dat je aan de bovenkant van de funnel een constante toestroom hebt van nieuwe leads, maar met deze marketing tools kun je maar zover komen. Een sales CRM-systeem dat hierop is aangesloten maakt een enorm verschil in converteren van lead naar klant. Ze werken dus nauw samen om leads om te toveren tot klanten.

Hoe kan CRM helpen?

  • Het helpt je overzicht houden met wie er al contact is geweest. Zo word jij op de hoogte gesteld wanneer het tijd is voor die follow-up email, of dat eerste telefoontje
  • Het kan een automatische notificatie email sturen wanneer iemand zijn proef periode afloopt. En het dus voor jouw tijd is om contact op te nemen
  • Het laat je zien welke contracten of deals je hebt binnengehaald en welke niet. En natuurlijk wie je op een later moment nog eens kunt benaderen

Veel marketing platformen (zoals ActiveCampaign) hebben al deze software capaciteit op een plek. Of ze geven je de mogelijkheid verschillende platformen te koppelen, zodat je kunt bepalen wat je wel en niet nodig hebt. En de nodige functionaliteit kunt “stapelen” om optimaal gebruik te maken van de samenwerking van dit technische trio. 

En onthoud goed: welke software je ook kiest, het moet wel met je bedrijf mee kunnen groeien.


© Copyright - ActiveCampaign Manager

Marketing Automation voor het MKB?

Ben jij ook benieuwd wat je met Marketing Automation kunt doen? Download de brochure!

Houd je inbox in de gaten, je download is onderweg.

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!