Stel dat je een team samenstelt om je e-commercemarketingstrategieën te beheren. Je hebt mensen nodig om campagnes te beheren, achtergelaten winkelwagentjes te controleren, het rendement op investeringen te behouden en zoekmachineoptimalisatie te beheren. Je hebt ook een andere persoon nodig om dit alles en de klantrelaties te beheren. Dat klinkt als veel geld. Dit is vaak wat ondernemers afschrikt van e-commercemarketing. Lees hier de voordelen van e-commerce marketingautomatisering en waarom het een must is voor elke e-commerce ondernemer die wilt (door)groeien.

Wat is e-commerce marketingautomatisering?

In eenvoudige bewoordingen betekent dit proces het gebruik van een e-commerce platform in combinatie met marketingautomatiseringsoftware om repetitieve taken te beheren en te controleren. Dit laat de menselijke werkkrachten over om zich te concentreren op het beheer van de software of het uitvoeren van andere taken. Marketing houdt vaak in dat je dezelfde stappen moet uitvoeren of dezelfde statistieken steeds opnieuw moet volgen. Dit kan de persoon die ermee omgaat frustreren en ook hun capaciteit verspillen aan saaie taken.

Zie het als het inhuren van slechts één persoon om je hele online winkel te beheren, of dingen op de automatische piloot zetten. Van het verlaten van een winkelwagentje tot e-mails van abonnees en meer, de software voert vastgestelde taken uit en houdt de voortgang perfect bij, zodat je nog steeds altijd weet wat er aan de hand is.

Het is gebruikelijk dat ondernemers veel rollen vervullen. Maar tijd en moeite investeren in taken die te automatiseren maakt de kans op succes een stuk kleiner. Schaalbaarheid wordt ook een groot probleem, wat betekent dat je als ondernemer óf mensen moeten inhuren óf de software moeten krijgen om hun schouders te ontlasten.

Waarom heb ik automatisering van e-commerce marketing nodig?

Er zijn zoveel voordelen van e-commerce marketingautomatiseringstools. Sommige van deze voordelen zijn specifiek gericht op email marketing strategieën, terwijl anderen globale voordelen zijn voor je e-commerce business.

Behoefte # 01: vermindert menselijke fouten

Als we ons bezighouden met saaie taken, zullen onze gedachten na een bepaald punt zeker afdwalen. Dit kan tot fouten leiden, sommige klein, andere groot. Om de kans op menselijke fouten te voorkomen, is het ideaal om automatiseringssoftware te gebruiken. Eenmaal getraind, doet de software precies wat je nodig hebt, met minimale fouten.

Behoefte nr. 02: je kunt opschalen

Met software kun je taken blijven stapelen en het zal ze perfect uitvoeren. Dat is niet vaak het geval bij personeelszaken: meer ondergeschikte taken betekenen meer ontevredenheid en de kans om die hulpbron te verliezen. In plaats daarvan kun je, als je basissoftware eenmaal draait, tijd besteden aan het ontwikkelen van nog betere strategieën en deze overbrengen naar de software om je handen vrij te houden.

Behoefte # 03: bespaart tijd

Door e-commerce marketingtools op de achtergrond te laten draaien, kun jij je concentreren op de belangrijke taken. Deze omvatten het maken van betere campagnes, gericht op management of kwesties met hoge prioriteit. Jij en je werknemers zijn waarschijnlijk ook een stuk blijer met je baan zonder al die routinematige handelingen.

De beste marketingautomatiseringsplatforms voor e-commerce

Er zijn talloze platforms die allerlei soorten geautomatiseerde oplossingen bieden en het kan overweldigend en stressvol zijn om uit te kiezen. ActiveCampaign en HubSpot zijn enkele van de toonaangevende platforms voor e-commerce marketingautomatisering van vandaag.

Hier zijn een paar dingen waar je op moet letten bij het kiezen van de beste marketingautomatiseringstools voor e-commerce:

Belangrijke dingen om op te letten in een e-commerce marketingautomatisering platform

Overweging # 01: gebruiksgemak

De beste e-commerce marketingautomatisering software is degene waaraan je de minste tijd hoeft te besteden. Let op kant-en-klare handleidingen. Dit betekent dat je niet zelf dingen hoeft uit te zoeken en direct kunt beginnen met het toewijzen en monitoren van taken. Een goede klantenondersteuning helpt ook, voor het geval je vastloopt op een technisch aspect waar je niet veel van af weet.

Overweging 02: personalisatie

Je wilt dat je strategie perfect aansluit bij je bedrijfsplan, dus je hebt software nodig die kan worden gepersonaliseerd. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van de voornaam om abonnees, klanten of contacten in e-mails aan te spreken. Het maakt de e-mail een stuk persoonlijker en zorgt ervoor dat jij goed voor de dag komt. Je moet ook de reacties op klantinteracties aanpassen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een klant een video bekijkt, op een pagina van je site terechtkomt of op een call-to-action-knop in je e-mail klikt?

Overweging 03: integratie met software van derden

Hoewel het geen prioriteit heeft, is het altijd handig om add-ons en software van derden te kunnen aansluiten of deze tool zelfs te verbinden met externe systemen, zoals het dashboard van je eigen website. Je moet er echter voor zorgen dat je workflow niet wordt verstoord tijdens het instellen en gebruiken ervan. Het is altijd vervelend om te zien dat je tool is vastgelopen omdat een of andere plug-in niet werkt!

Landingspagina’s maken en beheren

Landingspagina’s zijn erg belangrijk. Dit zijn de pagina’s waarop abonnees of klanten terechtkomen wanneer ze op een externe link naar je website klikken. Je bestemmingspagina moet qua kleur en ontwerp altijd overeenkomen met de campagne die de persoon daarheen heeft geleid. Dit is zodat je website bezoekers weten dat ze op de juiste plek zijn aangekomen! Dankzij hun snelle en gemakkelijke resultaten zijn de bestemmingspagina’s voor e-commerce marketingautomatisering nu een groot ding in de branche.

Artikel # 01: vooraf gebouwde sjablonen

Deze zijn perfect voor mensen die een ontwerp nodig hebben om te beginnen, zodat ze aan de slag kunnen met de daadwerkelijke marketing. Je kunt een vooraf gemaakte sjabloon gebruiken om een ​​responsieve en aantrekkelijke bestemmingspagina te bouwen. Deze sjablonen kunnen meestal op elke gewenste manier worden bewerkt, zodat je kleuren, logo’s, tekst en meer kunt aanpassen. Je hoeft de hele look niet zelf te plannen – je kunt deze sjablonen als uitgangspunt gebruiken of gewoon eenvoudige wijzigingen aanbrengen totdat je tevreden bent.

Artikel # 02: slepen en neerzetten (drag & drop)

Hier is een van de beste tips voor het automatiseren van e-commerce marketing: het bouwen van bestemmingspagina’s met ‘slepen en neerzetten ‘zal je leven gemakkelijker maken. Je hoeft niet elke keer op een ontwikkelaar te wachten wanneer je een nieuwe campagne maakt of een upgrade test. Je hoeft ook niet met codes te rommelen. Met deze tools kun je elementen letterlijk van hier en daar slepen en neerzetten totdat je tevreden bent met hoe de pagina eruitziet. Met sommige software kun je deze e-mailmarketingcampagnes ook integreren, zodat alles naadloos verloopt.

Artikel # 03: Productpagina’s

Deze pagina’s zijn erg belangrijk voor e-commercebedrijven. Het is hoe je je catalogus met producten op een manier weergeeft die klanten aantrekt, hen overhaalt om iets te kopen en ervoor zorgt dat ze blijven terugkomen voor meer. Er zijn meestal duizenden producten en pagina’s op een eCommerce-site, dus automatisering is erg handig bij het uploaden van productbeschrijvingen, het importeren van nieuwe catalogi, het toevoegen van betere foto’s en om alles er netjes uit te laten zien.

Automatisering van e-mailmarketing

E-mailmarketingcampagnes gericht op abonnees en potentiële klanten. E-mails bereiken hen in hun inbox en herinneren hen eraan dat je bedrijf bestaat. Het laat ook zien dat je om hen geeft – dit wordt versterkt door aanbiedingen, kortingen en nieuwe informatie aan je e-mails toe te voegen. Hier zijn enkele belangrijke zaken waarmee je rekening moet houden bij het gebruiken van automatiseringssoftware:

Tip # 01: pakkende onderwerpregels

Maak een onderwerpregel die aangrijpend is. Gebruik je e-mailautomatiseringssoftware om verschillende onderwerpregels te testen door ze te verzenden en te kijken welke niet worden geopend en op welke regels wordt gereageerd.

Tip # 02: Open tarief

Gebruik je software om bij te houden hoeveel mensen je campagne e-mails hebben geopend, d.w.z. je open ratio. Als 15-25% van je marketing e-mails wordt geopend, bent je op de goede weg. De open ratio van je transactionele e-mail zou idealiter tussen de 30-40% moeten liggen.

Tip 03: E-maillijsten

Dit zijn lijsten met mensen die zich hebben aangemeld om je e-mails te ontvangen. Een organische e-maillijst is goed voor elk bedrijf. Maak je lijst compleet door kortingen, verkopen en extraatjes aan te bieden waardoor je klanten zich speciaal voelen. Houd iedereen op je lijst bij met je automatiseringssoftware en gebruik deze om specifieke groepen te targeten op basis van koopstatistieken.

Tip # 04: E-mailcampagnes

Dit is een reeks individuele e-mails die hetzelfde verkopen en gedurende een bepaalde periode naar je e-maillijst worden verzonden. Het doel van deze campagne kan van alles zijn – een verkoopmelding, speciale kortingen, welkomstmails voor nieuwe abonnees – en kan eenvoudig worden beheerd en getimed via automatiseringssoftware.

Tip # 05: Leads koesteren

Je verstuurt regelmatig e-mails naar iedereen op je lijst, want door het proces te automatiseren, is er geen kans dat een abonnee iets misloopt. Bied beloningen voor het aanmelden, waardevolle informatie en behoud een merkpersoonlijkheid, zodat je abonnees en klanten altijd weten wanneer je een e-mail verzendt en jou merk/bedrijf hierdoor gaan onthouden.

Geautomatiseerde workflows

Een workflow voor e-commerce marketingautomatisering is handig om ervoor te zorgen dat elk proces naadloos, correct getimed en goed wordt beheerd. Mogelijke workflows zijn:

Workflow # 01: Winkelwagenherstel en verlaten winkelwagen e-mails

In winkelwagenherstel van e-commerce marketingautomatisering kun je automatisch e-mails activeren wanneer een klant zijn winkelwagen verlaat zonder te betalen. Dit verhoogt het aantal verkopen, herinnert klanten aan de producten die ze hadden uitgekozen en vergroot de klantloyaliteit.

Workflow # 02: Betrek klanten via geautomatiseerde e-mails

Workflows helpen om op tijd e-mails te verzenden om met klanten in contact te komen en hen aan te moedigen terug te keren naar je website. Ideeën voor dergelijke e-mails zijn onder meer het tonen van vergelijkbare producten op basis van browsegeschiedenis en het aanbieden van kortingen bij retournering.

Gedetailleerde analyse

Bij werken met automatiseringssoftware komt meer kijken dan alleen het instellen van de software. Het bewaken en analyseren van gegevens is net zo cruciaal. Gelukkig wordt automatiseringssoftware vaak geleverd met gedetailleerde analyses waarmee je elk aspect van je marketingcampagne kunt onderzoeken op succes en verbeter punten.

Factor # 01: verlaten winkelwagentje en aankoopgeschiedenis

Automatiseringssoftware kan je vertellen hoeveel klanten zijn vertrokken zonder de dingen in hun winkelwagentje te hebben gekocht en kan hen helpen om hen te herinneren aan hun wachtende producten. Het kan je ook helpen producten aan te bevelen op basis van hun aankoopgeschiedenis en deze bij te houden voor het geval er zich een probleem voordoet.

Factor # 02: conversieratio

Analyse van automatiseringssoftware zal je laten zien hoeveel passerend verkeer is omgezet in leads en hoeveel leads naar verkopen. Dit is cruciaal om te weten hoe goed uw campagnes presteren.

Factor # 03: ROI

Automatiseringssoftware kan je ook inzicht geven in de Return on Investment-tarieven: hoe goed je campagne presteert, waar je kosten kunt besparen en waarop je jezelf vervolgens kunt concentreren.

Best practices voor eCommerce Marketing Automation

Er zijn enkele cruciale praktijken die een bedrijf moet uitvoeren wat met software kan worden geautomatiseerd:

Automatisering # 01: welkomst e-mail serie

Deze e-mails gaan naar nieuwe contacten. Het herinnert hen eraan dat ze zich vrijwillig op je campagne hebben geabonneerd. Het geeft ze ook het gevoel dat ze deel uitmaken van een familie. Het is belangrijk om je contacten te laten zien dat je om hen geeft en hen heeft opgemerkt, zodat de kans groter is dat ze terugkeren naar je bedrijf.

Automatisering # 02: Automatische segmentatie op basis van koopgedrag

Dit is belangrijk voor de achterkant van de dingen. Gebruik software om je klanten en contacten in verschillende secties te verdelen op basis van hun aankoopgeschiedenis en browsegedrag. Je kunt dan specifieker zijn met je marketingcampagnes en deze op de juiste mensen richten om meer leads en verkopen te genereren.

Automatisering # 03: gebruikerservaringen personaliseren

Zorg ervoor dat je klanten regelmatig willen terugkeren naar je website door middel van couponcodes voor e-commerce marketingautomatisering. Dit kunnen kortingen, gratis cadeaus bij aankopen of meer zijn. In e-commerce is marketingautomatisering cross-selling een techniek die klanten ertoe brengt iets te kopen dat lijkt op wat ze eerder hebben gekocht. Dit verhoogt de omzet voor je bedrijf en zorgt ervoor dat klanten zich begrepen en welkom voelen.

Trends in e-commerce marketingautomatisering

Het gezicht van eCommerce-marketing verandert voortdurend en er komen constant nieuwe trends naar voren. Door middel van sommige e-commerce marketingstrategieën kan de klantervaring verrukkelijk worden gemaakt. Enkele belangrijke trends op het gebied van e-commercemarketing in 2021 tot nu toe zijn:

Trend # 01: gepersonaliseerde winkelervaringen

De gepersonaliseerde ervaring van verzending in de winkel gaat nu online. Het gebruik van browsegegevens en koopgedrag kan helpen om online winkelervaringen aan te passen om een ​​klant aan te trekken. Als onderdeel van de klantenservice voor e-commerce marketingautomatisering bieden bedrijven ook online winkelassistenten, persoonlijke stylisten, gebruikersfoto’s en uitproberende diensten aan.

Trend # 02: e-mails voor herstel van winkelwagen

Door meerdere getimede e-mails te sturen naar klanten die hun winkelwagentje hebben verlaten, is de kans 2,4 keer groter dat ze de aankoop voltooien. Je kunt dit benaderen door urgentie, schaarste aan producten (nog maar 1 over) Te benadrukken of zelfs kortingen te geven als ze alle producten kopen.

Trend # 03: kunstmatige intelligentie in e-commercemarketing

Een van de vele belangrijke tips voor e-commerce marketingautomatisering die bedrijven gebruiken, is dat AI het stuur overneemt. Dit kan in de vorm zijn van chatbots, verbeterde aanbevelingen, het versnellen van het verkoopproces of gewoon zorgen voor een leuke winkelervaring.

Conclusie

Automatisering is het hier en nu van e-commercemarketing. Bedrijven kunnen klantinteracties zinvol maken en de verkoop nog sneller stimuleren door taken te delegeren aan toekomstgerichte software. 

Een van de beste keuzen hiervoor, die nog binnen het budget van een MKB ondernemer vallen, is ActiveCampaign. Hiermee kun je alles wat in dit artikel staat besproken. Hierdoor kan ActiveCampaign software opeens de plaats innemen van die extra werknemer die je wilde aannemen, of jezelf de tijd teruggeven voor de belangrijke zaken binnen je e-commerce onderneming.

Wil je ondersteuning met het installeren, koppelen of onderhouden van je ActiveCampaign marketingautomatiseringsoftware? Dan hebben wij bij ActiveCampaign Manager het ultieme serviceabonnement voor een hele mooie prijs, kijk maar.


© Copyright - ActiveCampaign Manager

Marketing Automation voor het MKB?

Ben jij ook benieuwd wat je met Marketing Automation kunt doen? Download de brochure!

Houd je inbox in de gaten, je download is onderweg.

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!